Úvod Recenze knih

Město: Praha
Rok vydání: 2005
Počet stran: 70
ISBN: 80-7345-050-X
cena : 127-149 Kč

Anotace

Zácpa je poruchou zažívání související s obtížným a nepravidelným vylučováním stolice. To přináší člověku řadu obtíží, mezi které patří nafouklé a bolestivé břicho. Dále může zácpa zhoršit stav jiných chorob, např. hemoroidů. Příčiny zácpy jsou různé. Někdy jde jen o citlivou reakci na prostředí, jindy může jít o důsledek nějaké vážné nemoci.

Naše recenze

Knihu napsal lékař interní kliniky v Praze a dietní sestra pracující na klinice gerontologie a metabolismu. Knihu společně napsali pro čtenáře, kteří mají tyto obtíže a chtějí se dozvědět více a zároveň pro ty, kteří chtějí přizpůsobit svůj jídelníček tak, aby svůj problém vyřešily, zmírnily či mu úplně předešly. Nejdříve autoři čtenáře seznamují se základními pojmy. Dále kladou nejčastější otázky, které se týkají zácpy a odpovídají na ně. V dalších kapitolách informují o chorobě, její diagnostice a léčbě. Dále se autoři zaměřují na probiotika, prebiotika, laktózu a konečně na dietní opatření při potížích. Přibližují vhodné a nevhodné potraviny a celá polovina knihy je tvořena vhodnými recepty pro lidi trpící zácpou. Publikace je psaná věcně. Snaží se nezatěžovat čtenáře příliš odbornými výrazy. Termíny, které autoři považovali za nutné zmínit, hned v úvodu knihy vysvětlují. Cílem knihy není upoutat textem, spíše přinést čtenáři poučení a především vhodné recepty pro lidi, kteří mají obtíže se zácpou. Kniha neobsahuje obrázky. V závěru knihy najdete odkaz na další publikace zabývající se zácpou, ale i odkaz na další knihy, které vydalo nakladatelství Maxdorf.

název knihy : Dieta při zácpě a plynatosti

Autoři: Zdeněk Mařatka, Jitka Horáčková
Nakladatelství: Avicenum
Město: Praha
Rok vydání: 1991
Počet stran: 36
ISBN: 80-201-0128-4
cena : Kč

Anotace

„Různé nepříjemné a bolestivé pocity v břiše bývají často přisuzovány poruchám vyprazdňování střevního obsahu a plynů. Tento výklad je jen zčásti správný. Šablonovité užívání projímadel proti „zácpě“ a „plynatosti“ je v laických kruzích velmi oblíbené a mnohdy působí více škody než užitku.“ (z úvodu knihy)

Naše recenze

Publikace není nijak obsáhlá, přesto může být vhodným návodem pro lidi, kteří mají problémy se zácpou. V první (teoretické) části knihy se dozvíte více o zácpě a plynatosti, o normální stolici, o druzích zácpy, příčinách návykové zácpy a o jejích příznacích. Dále bude popsána více plynatost a léčení zácpy i plynatosti. Dozvíte se rovněž o profylaxi zácpy. V praktické části knihy se dozvíte o zásadách výběru potravin a o úpravě pokrmů při zácpě. Autor rozebere vhodné potraviny a nevhodné potraviny a navrhne jídelní lístek, který vám při těchto obtížích prospěje. Kromě prosté zácpy se soustředí i na stravování, zásady výběru potravin a úpravu pokrmů při spastické zácpě. I zde najdete jídelní lístek. Ve zbylé části knihy jsou popsány recepty jednotlivých pokrmů (polévky, masité pokrmy, hlavní pokrmy, přílohy a saláty, moučníky a další). Kniha bude pro lidi trpící zácpou jistě přínosem. Díky ní si snadněji sestaví takový jídelníček, který zmírní jejich potíže. Publikace je velmi praktická. Možná by mohla být lépe strukturovaná. Nesoustředěný čtenář se může v textu ztrácet. Jsou zde však přehledné tabulky jídel a přehledné jsou i jídelníčky. Kniha neobsahuje obrázky.

název knihy : Zácpa vyléčitelná během 3 dnů - bez projímadla
Autor: M.O. Bruker
Nakladatelství: Salvo
Město: Havlíčkův Brod
Rok vydání: 1990
Počet stran: 99
ISBN: 80-85236-06-0
cena : pouze knihovny Kč

Anotace

„Malá příhoda, která se před nedávnem odehrála, vrhá na otázky zácpy obzvláště jasné světlo. Jeden kolega narazil v mé uveřejněné práci na slova „zácpa vyléčitelná během tří dnů“. Napsala na okraj: Hahahaha! Tím chtěl vyjádřit, že to považuje za nemožné. Protože až dosud byla zácpa považována za neléčitelnou, existovalo jen neuspokojivé východisko – projímadlo.“ (z předmluvy)

Naše recenze

Kniha přesvědčuje čtenáře o tom, že zácpu lze skutečně vyléčit během tří dnů. Zabývá se příčinami zácpy, zácpou způsobenou výživou a nežádoucími látky. Dále se zaměřuje na vlákninu a na její účinky. Dává do souvislosti zácpu spojenou se stavy napětí a přibližuje používání projímadel, jejich nevhodnost a rizika. Zabývá se dalšími tématy jako je častost stolice, pravidelné vyprazdňování, množství jídla atd. Upozorňuje na to, že je důležité zácpu léčit vhodnou výživou. Přibližuje potraviny, které jsou nutné a ty, které je třeba omezit a úplně vynechat. Autor píše o tom, že vyléčení zácpy může být prevencí dalších chorob. Varuje také nad nedostatkem pohybu, což může být faktor podmiňující vznik zácpy. Kniha obsahuje i řadu receptů na některá jídla, ať už obilné pokrmy, saláty, teplé pokrmy, moučníky, pomazánky, dozvíte se více o pečení z celozrnné mouky atd. Kniha čtenáři také ukazuje praktický jídelníček na 14 dní, který výrazně snižuje problémy se zácpou. Kniha je praktickým a užitečným návodem. Neobsahuje žádné obrázky a informace nejsou rozlišené ztučněním. Kapitoly jsou krátké a přehledné. Kniha je psaná vcelku čtivě.